Logo

Min Bilkostnad

Tesla tappar kraftigt i värde – Så mycket har modellerna rasat i pris under 2025

april 2025


Silverfärgad Tesla parkerad i showroom med röd nedåtriktad pil och Tesla-logotyp bakom.

Den svenska begagnatmarknaden visar en tydlig trend – Tesla-bilar sjunker kraftigt i värde, och fallet har accelererat under första kvartalet 2025. Genom att analysera dagliga priser på annonserade Teslor i Sverige, kan vi nu presentera en tydlig bild av hur marknaden utvecklas för några av de mest populära modellerna.

I vår jämförelse har vi tagit fram priser för 2023 års modeller av Model Y Long Range, Model Y Performance, Model Y Standard Range, Model 3 Long Range, Model S Long Range och Model S Plaid.

Vi har tagit fram vad det annonserade priset var under 2023 samt vad det annonserade priset var under första kvartalet 2025.

Som tabellen nedan visar så har den mest populära modellen, Model Y Long Range, minskat med 186 000 i pris, vilket motsvarar 29%. En annan intressant observation är att den relativa värdeminskningen för alla Model Y är snarlik, oavsett vilken batterityp (t ex Long range vs Standard range)

Så mycket har Tesla sjunkit i pris

Tesla Modellår 2023

Pris år 2023

Pris 2025 - Kvartal 1

Värde-minskning

Relativ värdeminskning

Model Y Long Range

655,346

468,545

-186,801

29%

Model Y Performance

685,811

495,537

-190,273

28%

Model Y Standard Range

544,964

399,255

-145,709

27%

Model 3 Long Range

552,538

411,066

-141,473

26%

Model S Long Range

1,077,667

849,989

-227,678

21%

Model S Plaid

1,275,439

969,896

-305,543

24%

Tabellen ovan ger oss en god förståelse för hur värdeminskningen är mellan 2023 och kvartal 1 i 2025, men hur ser värdeminskningen ut där emellan? Vi har även tagit fram statistik för hur värdeminskningen har utvecklats per kvartal mellan 2023 och 2025 i tabellen nedan.

Från tabellen kan vi utläsa att t ex Model Y Long Range hade 79% av sitt ursprungliga värde i kvartal 4 2024, medan modellen endast hade 71% av värdet kvar i kvartal 1 2025. Detta betyder att bilen nästan har tappat 10% i värde på 3 månader. Liknande förändring i värdeminskning observeras i de övriga modellerna.

Det syns med andra ord tydligt att synen på Elon Musk och eventuellt Donald Trump har påverkat vår syn på märket Tesla.

Kvartalsvis värdeutveckling – så har andelen kvar av nypriset förändrats

Period

Model Y Long Range

Model Y Performance

Model Y Standard Range

Model 3 Long Range

Model S Long Range

Model S Plaid

2023

100 %

100 %

100 %

100 %

100 %

100 %

Q1 2024

80 %

93 %

89 %

96 %

92 %

92 %

Q2 2024

86 %

93 %

91 %

91 %

89 %

89 %

Q3 2024

84 %

89 %

87 %

88 %

86 %

84 %

Q4 2024

79 %

80 %

79 %

82 %

86 %

81 %

Q1 2025

71 %

73 %

74 %

75 %

80 %

76 %

Vad betyder detta för dig som köpare eller säljare?

Om du äger en Tesla är detta en viktig signal om att värdet snabbt kan fortsätta att sjunka. Även om testet är baserat på 2023 års modeller så hittar vi samma utveckling för samtliga årsmodeller.

Som köpare på andrahandsmarknaden är detta ett eventuellt bra tillfälle att köpa en Tesla, då de har sjunkit mycket i pris. Däremot har synen på Tesla förändrats och det är inte längre primärt en finansiell ståndpunkt som avgör köpet.

Slutsats

Värdeminskningen på Teslas modeller är tydlig – och utvecklingen under början av 2025 visar att detta är mer än en tillfällig dipp. Medan Model Y toppar listan över största relativa värdeminskningar, är det också tydligt att Model S Plaid står för den största faktiska förlusten i kronor.

Går du i köptankar inför en ny bil?

Fortsätt följa Min Bilkostnad för fler analyser och uppdateringar om värdeutvecklingen på bilmarknaden i Sverige, och prova vår snabba och kostnadsfria kalkylatorer – få full koll på månadskostnaden på under en minut!

Beräkna värdeminskning med vår värdeminskningkalkylator (inklusive lånekostnader och försäkringskostnader) eller jämför leasing vs ägande med vår leasingkalkylator.

För mer vägledning, ta en titt på vår detaljerad guide med steg‐för‐steg-instruktioner och svar på vanliga frågor.